Schilderijen verkopen. Hoe pak je dat aan?

Je maakt zelf kunstwerken en je wilt graag jouw schilderijen verkopen. Moet je jouw schilderijen online verkopen, of juist offline via een galerie? En hoe pak je dat aan? Hoe maak je een eigen website? Kun je een galerie benaderen? Waar moet je op letten?

In dit artikel geef ik tips om dit proces in gang te zetten of te versoepelen. Heb je vragen? Post ze dan in de commentaar sectie onder op de pagina en ik zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Jouw schilderijen verkopen. Offline & Online

Er zijn simpel gezegd  2  routes om jouw schilderijen te verkopen: offline en online. Het liefst wil je natuurlijk beide kanalen aanspreken, maar day vergt wel wat inspanning. Echter, het is veelal loon naar (kunst)werken.

Naar de sectie over het online verkopen van schilderijen.


Offline schilderijen verkopen

Er zijn een verschillende opties om jouw schilderijen “offline” te verkopen. Hieronder bekijken we een aantal opties.

Galerie

 

Jouw schilderijen verkopen via een galerij
Jouw schilderijen verkopen via een galerij

 

Het eerste kanaal waar je dan aan zult denken is een galerie. Het is zeker de moeite waard om te proberen bij een galerie binnen te komen. Bedenk wel dat de kans klein is dat ze geïnteresseerd zullen zijn, dus wees niet teleurgesteld als je “nee” verkocht krijgt.

Om jouw kans te vergroten moet je dus goed voor de dag komen. Zorg dat je de zaakjes op orde hebt.

Collectie. Verdiep je in de galerie.

Bekijk de collectie van een galerie voordat je de stap maakt contact met een galerie op te nemen.

  • Maak jij abstracte kunst en verkoopt de galerie enkel realistische werken, dan is het verloren tijd.
  • Verkopen ze enkel werken van bekende kunstenaars tegen prijzen van een nieuwe auto, dan kun je het als beginner waarschijnlijk ook wel vergeten.

Komt de collectie en de prijsstelling overeen met wat jij maakt, dan kun je het contact wagen.

Benadering. Werk netjes en maak een plan.

Benader je een galerie via email, dan moet je een website hebben waar je naar kunt refereren. Zorg dat deze er netjes uitziet, er een biografie op staat en de mogelijkheid biedt contact met je op te nemen. Over het maken van een website lees je verderop in dit artikel meer.

Zorg ook dat de email tekstueel in orde is! Een galerie verkoopt producten (kunst producten) en wil graag zaken doen met een producent (kunstenaar) die kwaliteit levert. Dat geldt in de volledige breedte. Ben je zelf niet goed in het schrijven van een goede email (zowel inhoudelijk als tekstueel), laat iemand anders je dan helpen!

Bedenk een strategie voordat je naar binnen stapt.
Ik schat de kans het grootst dat je een voetje tussen de deur kunt krijgen als je bij een galerie binnen stapt. Je kunt dan het contact beter plannen en controleren. Doe dit dus ook!

Je kunt bijvoorbeeld eerst als geïnteresseerde binnen komen en aan de praat raken met de galerie eigenaar. Hierdoor kun je de gun-factor in de hand spelen en zo voorzichtig jouw werk introduceren. Dit werkt waarschijnlijk beter dan naar binnen stappen en je portfolio op de toonbank gooien.

Portfolio. Zorg dat je portfolio op orde is.
Neem dus altijd een afgedrukt portfolio mee. Investeer net even in kwaliteit door jouw werken op mooi papier door een drukker te laten afdrukken en presenteer het in een nette map of laat het daadwerkelijk als een boek inbinden. Dat vergt een relatief kleine investering, maar als dat er voor zorgt dat je wél serieus genomen wordt, is het die investering meer dan waard!

En zorg ook dat je er zelf verzorgd uit ziet. Je krijgt maar 1 keer de kans om een goede eerste indruk te maken!

Exposities

Schilderijen verkopen op een kunstmarkt
Verkoop jouw kunst op een kunstmarkt

Bij een galerie kun je langdurige exposure krijgen van jouw kunstwerken, maar er zijn ook interessante kortdurende opties.

Kunst meerdaagse en kunstmarkten. Een kunst meerdaagse of kunstmarkten geven je naamsbekendheid en je kunt er je werk verkopen.

Door het hele land vinden markten en meerdaagsen plaats. Zoek gewoon in Google naar mogelijkheden. Er zijn ook websites met agenda’s of prikborden waar aankondigingen gedaan worden over kunst evenementen en mogelijkheden, bijvoorbeeld op Kunst Inzicht.

Bibliotheek. In bibliotheken kun je soms exposeren.

Sommige bibliotheken geven lokale kunstenaars de mogelijkheid hun werk voor een aanzienlijke tijd te exposeren. Veelal ook nog gratis of tegen een kleine vergoeding!

Overige

Veilinghuis. Je kunt contact opnemen met veilinghuizen om jouw werk te laten veilen.

Zoals ook bij een galerie moet je je eerst verdiepen in het veilinghuis: Komt de collectie overeen met jouw werk?

Pers. Je kunt de pers inlichten bij nieuws rondom… jou!

Een persbericht uitgeven over jouw kunst
Een persbericht uitgeven over jouw activiteiten

 

Heb je een expositie, een nieuw atelier, of organiseer je een inloopdag? Schrijf dan een persbericht en stuur het naar de lokale kranten. Wellicht besteden ze er aandacht aan, mooie reclame!

Conclusie offline schilderijen verkopen

Zoals je ziet zijn er best wel mogelijkheden om jouw schilderijen te verkopen of exposure te krijgen. Je bent een creatief, dus probeer daar gebruik van te maken in het zoeken naar mogelijkheden. En dan is het een kwestie van doen! Investeer de tijd en mogelijk word je beloond.

Heb je zelf nog tips? Deel ze dan onderaan deze pagina bij de commentaren sectie.


Online kunst verkopen

Ook als je de focus hebt op “offline” verkoop van jouw kunst, dan is het in dit digitale tijdperk wel sterk aan te raden tóch ook een website te hebben. Naast de extra klandizie, is het een visitekaartje en stelt het geïnteresseerde in staat contact met je op te nemen (dat kan ook bijvoorbeeld een galerie zijn!).

Jouw kunst online via een website verkopen
Jouw kunst online via een website verkopen

Een website: Zelf maken, of laten maken?

Tegenwoordig kan iedereen in principe schilderijen verkopen. Je bent namelijk niet meer afhankelijk van een galerie, zoals dat voor het internet tijdperk was. Er zijn echter weinig kunstenaars die ook hun weg online goed weten te vinden.

Daarom is de eerste vraag voor kunstenaars die hun schilderijen online willen verkopen: “Zelf maken, of laten maken“?

Deze vraag kun je uiteraard alleen zelf beantwoorden, maar er zijn een aantal zaken die je hierbij in ogenschouw kunt nemen.

Financieel. Een website laten maken is relatief prijzig.

Kosten voor een website kunnen aardig oplopen
Een website laten maken kan prijzig zijn

Een professioneel bedrijf vraagt hier vaak rond de €1000 voor, afhankelijk van jouw wensen. Wil je een webshop, dan komt er nog een bedrag bovenop. Heb je dat geld beschikbaar en heb je zelf geen ervaring met het maken van websites (én heb je de interesse niet jezelf daarin te verdiepen), dan kun je het beste deze taak uit handen geven.

Je kunt ook jouw neefje jouw kunst website laten maken, maar vraag dan ook of hij de SEO (search engine optimization, zie verder) voor je uitvoert. Heeft hij geen idee waar je het over hebt, dan is het wellicht verstandiger een ander te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een “klusser” vinden via Marktplaats of vergelijkbare site.

Handigheid. Wat komt er kijken bij het maken van een website?

Je moet een hosting partij zoeken, een CMS kiezen en installeren, om vervolgens jouw website om te toveren tot iets wat jij mooi vindt. Daar komt een beetje HTML en CSS programmeertaal bij kijken. Als je het leuk vindt om te leren is het zeker de moeite waard, want jouw website kan ook een stukje kunst worden.

SEO. De volgende belangrijke stap.

Het “bouwen” van een website is pas stap 1. Het zogenaamde “ranken” in Google (wat gelijk staat aan het krijgen van bezoekers/klandizie) volgt daarna. Dat doe je door middel van SEO, of search engine optimization. Dat is een complexe business, maar door de fundamenten goed te hanteren, kun je een heel eind komen. En wil jij schilderijen verkopen, dan zul je er aandacht aan moeten besteden. Lees hier meer over hieronder.

Als dit je allemaal niet afschrikt, dan ben je er klaar voor!


Zelf een website maken

OK, je gaat ervoor! Bouwen die website.

Jouw eigen website maken
Maak je eigen website

De eerste keuze die je moet maken is welk content management systeem (CMS) je wilt gebruiken. Eigenlijk is de keuze hierin relatief eenvoudig. Er zijn hele complete oplossingen zoals Magento, wat zelfs voor een hele grote webshop gebruikt kan worden, maar dit systeem is complexer dan het prima alternatief.

Wil een website en webshop enkel om jouw schilderijen te verkopen (ik ga er voor de eenvoud vanuit dat dit het geval is)? Dan is het verstandig om WordPress te kiezen. Dit is een gratis systeem waar heel veel gratis online workshops over te vinden zijn en een scala aan gratis plugins.

Wil je er wel een webshop bij hebben? Dan kun je eenvoudig een plugin downloaden binnen WordPress waardoor je deze functionaliteit toevoegt (verderop meer hierover). Schilderijen verkopen komt dan binnen handbereik

De basics van WordPress

Ik zou 1000 artikelen moeten schrijven om je van A tot Z te begeleiden in het opzetten van een webshop. In plaats daarvan geef ik hier een aantal goede bronnen om je te helpen met het opzetten van een WordPress website/webshop.

Website. Webshop. Wat is wat?

Een website is een platform waar je jouw portfolio mee opzet, een blog mee maakt en bezoekers contact met je op kunnen nemen.

Een Webshop is een website waarop bezoekers naast de bovenstaande zaken van een website, ook jouw kunst kunnen kopen. Daar zit dus een winkelwagen en betaalmodule in opgenomen.

Hoe ga je aan de slag met WordPress?

Hier vind je verschillende artikelen over de functionaliteit van WordPress:

  • Een stap voor stap gids: Dit is een uitgebreide gids om je van A – Z te ondersteunen in het proces. WP Beginner heeft verder een scala aan hulp pagina’s, handige plugins en tips. Het is de moeite waard om door deze website heen te gaan.
  • De basics: Veel informatie over de basis van WordPress.

Handige bronnen voor WordPress en meer

Er zijn honderden bronnen om je in elk traject van het maken van jouw WordPress website bij te staan. Heb je een specifieke vraag? Google die dan en er is ongetwijfeld een website waar het antwoord op staat. Het is aan te raden in het Engels te zoeken, daarin is de meeste informatie beschikbaar.

Je kunt hieronder ook een vraag stellen en ik zal je proberen te helpen.

Google is jouw vriend!

Google is jouw vriend
Google is jouw vriend

Google ranken? Ik weet niet wat het is,  hoe het moet en ik heb daar geen zin in“.

Google is jouw vriend. Zonder Google vindt niemand jouw website, behalve jouw kennissen.  Dus je moet er aan geloven.

Meer verkeer op jouw website = meer schilderijen verkopen!

Laat je een website bouwen, geef dan duidelijk aan dat hiermee rekening gehouden moet worden. Waarschijnlijk gaat dit wel meer gaat kosten, maar het is de moeite waard.

Hieronder een paar websites om je op weg te helpen zodat jij schilderijen verkopen kunt, door een betere SEO:

  • Meta omschrijvingen, waarom is dit belangrijk?
  • Alt tags van afbeeldingen. Belangrijk voor kunstenaars! Google kan afbeeldingen niet bekijken (nog niet althans) en is dus afhankelijk van de ALT tag, oftewel een compacte beschrijving.
  • Webmaster tools van Google
  • Content, oftewel inhoud. Jouw website moet inhoud hebben om Google te laten inschatten waar jouw website over gaat. Bloggen is daarom een goede manier om niet alleen dat aan Google te laten weten, maar wellicht ook jouw kennis te delen.
  • Linkbuilding. Links naar jouw website vanaf andere een website hebben heel veel waarde. Daarmee ziet Google dat jouw website blijkbaar relevant is. Links hebben een bepaalde waarde, afhankelijk vanaf welke website de link afkomstig is. Je kunt je voorstellen dat een link van nos.nl meer waarde heeft dan vanaf mijn website. Probeer dus links te krijgen! Let op! Er zijn ook slechte links.
  • Met deze tool van MOZ kun je zien wie er naar jouw linked en wat de waarde van die link is.

Tekst en afbeeldingen. Welke balans?

Tekst voor schilderijen verkopen
De balans tussen tekst en afbeeldingen

“Schilderijen verkopen via een website, dan heb je toch alleen afbeeldingen nodig?”



Bij een website met een portfolio denk je dat de afbeeldingen het belangrijkste zijn, tekst is overbodig. Voor een bezoeker is dat deels zo (alhoewel iemand ook meer informatie over een schilderij wil hebben dat je verkoopt).

Google is echter niet in staat de inhoud van afbeeldingen te zien. Dus zonder tekst weet Google niet wat er op een pagina staat en kom je dus niet in de zoekresultaten.

Naast een beschrijvende tekst voor jouw bezoekers (en Google), is de Alt tag in het leven geroepen. Dit is een zeer compacte beschrijving van de afbeelding. Zo weet Google wél wat er op die afbeelding staat!

Het is dus sterk aan te raden wél tekst te gebruiken.

Conclusie online schilderijen verkopen

Iedereen kan een website maken, als je er maar tijd in stopt. Het opzetten van een website is deel 1, SEO (off- & on-page SEO) is het belangrijke deel 2. Alles wat je er in stopt krijg je terug!

Ik hoop dat dit artikel een goede start biedt en jij daardoor schilderijen verkopen kunt! Succes!

Heb je vragen of suggesties, plaats dan hieronder een reactie!

 

Photo credit: Ian Sane

8 gedachten over “Schilderijen verkopen. Hoe pak je dat aan?

  1. Interessant blogartikel heb je hier geschreven. Ikzelf teken en schilder al jaren, maar pas de laatste jaren begin ik wat meer te doen wat betreft verkoop. Alleen, waar haal ik de tijd vandaan…
    Jouw tips komen me goed van pas, vooral die wat betreft het aanschrijven van galerieën en exposeren. Bedankt!

    • Dank Saskia, leuk dat je er iets aan hebt!
      Qua tijd, een website opzetten kost aardig wat tijd, maar daarna heb je er potentieel lange tijd profijt van!

  2. Hee wat een super artikel, alleen was het antwoord waarna ik opzoek ben hier niet in vermeld, en ik kan het verder ook nergens echt heel duidelijk vinden. Ik ben zelf van plan een website op te zetten waarop mensen dus mijn schilderijen (gemaakte prints) kunnen kopen. Met WordPress ben ik wel bekend, maar mijn vraag betreft het inschrijven bij de KvK. Officieel is dit verplicht, in hoeverre ik heb gehoord al helemaal als je mensen af laat rekenen met Ideal (sinds PayPal ook nog een optie is). Weet u toevallig wat beter hoe dit in elkaar zit?

    • Dank Esther, goeie vraag!

      Als starter begeef je je soms in een grijs gebied wanneer het gaat over óf je voor de belastingdienst ondernemer bent.
      Inderdaad, wanneer je iDEAL wilt gebruiken zul je een KVK nummer moeten hebben, gezien je er een zakelijke bankrekening voor nodig hebt en je daarvoor een KVK nummer en BTW nummer nodig hebt.

      Het starten van een eenmanszaak is overigens niet duur. Eenmalig 50 eur + nog iets van 20 euro voor wat uitreksels. En je kunt BTW terug krijgen voor je aankopen, dus dat geld heb je er ook wel weer zo uit. Mijn advies: Gewoon even een afspraak maken bij de KVK. Kost je enkel wat tijd.

  3. Ik ben blij dat ik dit artikel en deze site gevonden heb! Ik heb ook wat vragen. Toen je je inschreef bij de kvk, had je toen al enig verstand van de zakelijke kant? Ik ben momenteel een webshop aan het bouwen, voor mijn schilderijen en prints maar ook een zelf ontworpen kalender en wenskaarten. Nu heb ik geen idee wat betreft btw en belastingen. Heb je misschien wat tips waar en hoe ik hier meer over te weten kan komen? groetjes, Frances

    • Dank voor je reactie Frances!
      Ik had en heb er vrij weinig verstand van. Ik laat mijn belastingzaken door een belastingkantoor(tje) regelen. Dat kost me een paar tientjes per kwartaal en het wordt goed gedaan. Je zou wat kantoren in jouw omgeving kunnen contacten en naar de kosten vragen. Je zult ongetwijfeld een (voor hun) zeer eenvoudige administratie hebben, dus wellicht kunnen ze je daarom ook een goeie prijs aanbieden.

      Ik weet niet zo 123 waar je meer informatie hierover zou kunnen vinden, maar bij een kantoor kan je ongetwijfeld een keer een gratis intake/informatie gesprek inplannen.
      Succes!

  4. Hallo Jurjen,
    Ik ben een website aan het maken op WordPress. Nu zie ik dat je de foto’s van je schilderijen kan openen door erop te klikken en daar op een ander blad verkrijg je verder informatie. Is daar een bepaalde plugin voor?

    Groetend,

    Frits

Een reactie plaatsen

JOUW SCHILDERIJ
GOEDKOPER

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% KORTING.
Blijf tevens op de hoogte van WEGGEEF ACTIES, veilingen, en meer.

* Uw emailadres is veilig